Mesto: Sava Centar, Beograd / Datum: 28.10.2010. / Foto: Ivana Čutura

Danilo Perez & Wayne Shorter Konstatacija iz podnaslova se, dakako, odnosi na koncert Waynea Shortera i njegovog maestralnog benda… možda bi i adekvatnije bilo reći “koncert decenije“, ali ću ovakav zaključak ostaviti da odleži još par noći – kada se makar malko skine ovaj euforični osmeh na licu, koji me zaposeda još od sinoć. Ali prvo da izlistamo šta nije valjalo ove festivalske večeri, kako bismo se u nastavku teksta nesmetano prepustili euforiji.

Zvuk na Shorterovom koncertu je u nekoliko situacija bio veoma problematičan. Zujanje i pucketanje sve vreme se čulo iz zvučnika u tišim delovima svirke, naročito na samom početku. Šta tek reći za fakat da Bladeovi bubnjevi nisu bili adekvatno ozvučeni na početku koncerta, pa smo tokom prvih nekoliko minuta gledali tehničara kako postavlja još jedan mikrofon dok svirka uveliko traje?!

Drugi kardinalan propust organizatora se odnosio na podudaranje satnica glavnog i ponoćnog programa, zbog čega u naslovu teksta nigde ne vidite Pannonia Project. Naime, iako je Jazzinov novinarsko-fotografski tandem brzom brzinom (kolima) pohitao posle Shorterovog koncerta u SKC, nismo videli ni delić nastupa jedne od tri domaće postave na BJF-u. Zamislite kakve su tek bile šanse potencijalnih gostiju koji su čekali GSP-ove tramvaje? Ni ranijih godina situacija nije bila idealna, pa se redovno kasnilo na početak ponoćnog programa, ali sinoć je situacija prevršila svaku meru.beogradski jazz festival 2010 (7)

OK, sada možemo da krenemo i hronološki! Kako što je bilo i izvesno, Velika sala Sava Centra bila je odlično popunjena već za prvi koncert, a sve više ljudi je pristizalo dok se bližio Shorterov nastup. Otvaranje je tradicionalno pripalo Tomi Grujiću, muzičkom uredniku Radija B92. Pa onda diplomatskom koru – ovoga puta to je bio švedski ambasador u Srbiji, Christer Asp. I na kraju, to jest pre samog početka koncertnog programa, pokoju je prozborio i naš vodeći fjužn muzičar Vasil Hadžimanov

…da bi konačno usledila i muzika. Recimo bez uvijanja – Rigmor Gustafsson & radio.string.quartet.vienna nisu se pokazali kao dostojna uvertira koncertu džez legende Shorterovog kalibra. Švedska pevačica i austrijski gudački kvartet su pristojne zanatlije, ali problem je u (uglavnom) beskrvnim aranžmanima pop klasika, s minimumom avanture i improvizacije. Prigodna muzika za koktele i diplomatske večeri, ali za otvaranje (ozbiljnog) džez festivala? Mrka kapa.

Nakon polučasovne pauze između dva nastupa, na binu izlaze Wayne Shorter (tenor i sopran saksofon), Danilo Perez (klavir), John Patitucci (kontrabas), i Brian Blade (bubnjevi). Gromoglasan aplauz u trajanju od par minuta prolama se dvoranom, dok se džez-veteran i nešto mlađa ekipa spremaju za svirku…i avantura počinje! Zaboravite na setliste, pesme, kompozicije, jer u narednih sat i kusur minuta usledio je niz improvizacija koje se fluidno i bez predaha prelivaju jedna u drugu.

Otvaranje koncerta kreće lagano i u sporom ritmu, dok se opojni tonovi Shorterovog tenora izdižu iz tišine i usmeravaju preostalu trojku na putovanju s neizvesnim krajnjim odredištem. Baš kao da slušamo Miles Davisov kvintet iz Sorcerer/Nefertiti faze, dugačke teme na saksofonu se prepliću sa razvučenom svirkom ostatka benda, klavirske melodije se kreću od klasičarskih do blago psihodeličnih (na momente nalik mladom Hancocku), dok se ritam sekcija gotovo uopšte ne bavi ritmom, već na ravne časti solira s Shorterom i Perezom.

Wayne Shorter Quartet

Samo, sve je to još slobodnije u odnosu na famozni Milesov kvintet – muzika je evoluirala, transcendirala kroz žanrove i podžanrove i postala neobično kompleksna, slojevita, izuzetno zahtevna ali ujedno veoma skladna i tečna. Čudesan je taj fenomen, da tokom 70-ak minuta neprekidne svirke nema nimalo praznog hoda. Kada bi jedan od muzičara prestao da solira, već bi ga spremno čekala druga dvojica s jednom od brojnih međuigri. A taman kada bi se oni zasvirali, uleteo bi treći sa suptilnom nadogradnjom, da bi na kraju čitav bend prodisao poput najvitalnijeg organizma…pa opet u krug, u nove melodije, nova sola, improvizacije, unise, kontrapunktove, ozbiljne teme i kratke vic-fraze.

Kako izdvojiti bilo koga od muzičara i učiniti takvu nepravdu, kada su svi do jednog do neba nadahnuti, virtuozni i maštoviti? Tokom leta se proneo glas da Shorter sve manje aktivno svira i solira na koncertima, te da samo kratkim melodijama usmerava ostatak benda, poput kakvog duhovnog vodiča. U Beogradu nije bilo tako – veteran je bio veoma raspoložen za svirku. Negde su to bili vriskovi na sopranu, drugde moćni tonovi iz najvećih dubina tenora, a posvuda melodije koje se polako nadograđuju, s velikom pažnjom posvećenom traganju za savršenom intonacijom.

Brian Blade

Najveća zvezda večeri je verovatno bio bubnjar Brian Blade. Imponuje lakoća s kojom ovaj maestro barata palicama, pa ni problemi koje je tokom čitavog koncerta imao s bas pedalom nisu uspeli da ga pometu u vratolomnim solima. Nije tu bilo onih dobro nam poznatih momenata, kada svi zaćute a bubnjar mlatara iz sve snage narednih pet minuta, pa posle toga svi ponovo zasviraju zajedno. Svaki Bladeov ton je u savršenom skladu sa onim što rade trojica preostalih muzičara, pa čak i njegov poseban specijalitet – naizgled sumanuto jaki udarci koji narušavaju „idilu“ lepih melodija i harmonija.

Za očekivati je Wayne Shorterbilo i da određeni broj ljudi napusti dvoranu, jer uveren sam da mnogi sinoćnji gosti Sava Centra nisu imali ni približnu predstavu o tome koja vrsta koncerta ih očekuje. Srećom, takvih nije bilo previše, i čini se da je većina publike zaista uživala.

Bilo je čak dva bisa. Kako je lepo primetila naša fotografkinja: „Pravi džezeri!“. Oni koji celim svojim bićem uživaju u sviranju, i žele da podele radost s publikom koja ih doziva u euforiji – a toga je svakako bilo. Jedan od najzabavnijih momenata je upriličio mladić u mojoj blizini, koji je po završetku jednog od Bladeovih sola poskočio sa stolice s podignutom rukom, baš kao da je njegov voljeni fudbalski tim postigao gol za pobedu.

Drugi radostan susret džezerske vrste se odigrao po završetku koncerta, kada mi je pred garderobom jedna iskusna seda glava, koju pre toga nisam poznavao, spontano dobacila: „Ovog koncerta ćete se sećati za 20 godina!“ Oldtajmer u publici je preturio svakakve džez koncerte preko glave, ali je ipak prepoznao antologijski događaj. I bio je u pravu.

Kao što spomenusmo na početku teksta, Pannonia Project nismo mogli da gledamo, ali smo stigli baš na početak nastupa Kraak & Smaak. Velika sala SKC-a bila je dobro ispunjena, i to publikom potpuno drugačijeg profila od Shorterove – ne pamtim kada sam (i da li sam ikad) na BJF-u video toliko mladih ljudi od 18-20 godina.

Nastup holandskih muzičara je konceptualno bio bliži Nišvillu nego beogradskom festivalu, s akcentom na žurku radije nego na krvavu džezersku svirku. A žurka je bila – odlična! Kraak & Smaak su rođeni zabavljači, i to je njihova jedina izvođačka filozofija koju iz minuta u minut uspešno sprovode u delo. Plesni bitovi, zanosna pevačica, veseli stilizovani MC…svaki segment nastupa je na visokom nivou. Čitav ugođaj su upotpunili mladi brejkdenseri u publici sa svojim vratolomnim tačkama. A koliko je ovakav nastup adekvatan za Beogradski Jazz Festival, razglabaćemo drugom prilikom.

 

beogradski jazz festival 2010 (28)

 

 

 

 

 

 

 

 

.

11 komentara na “BJF (1) : Rigmor Gustafsson & radio.string.quartet.vienna, Wayne Shorter Quartet, Kraak & Smaak”

  1. u jeeee…

    prvo gazda Jezda (v. skocajic)na b92, pa sad i ti… zanimljivo je da su recenzije bizarno slicne… red egzaltacije, red o tome kako je shorter bolji nego kad je bio mladji 40 godina, red o tome kako publika nema pojma sta slusa, i sl… tipicne srpske oblande ;)))))))

    uglavnom, opasan koncert, bez mnogo kalkulacija i sviruckanja… svaka cast za sedu glavu i mishice….

    ali "koncert decenije" malo teze… ja bih koncert decenije trazio na nekom od ring-ringova ili negde na kolarcu, ali o tome neki drugi put….

  2. evo i u komentarima antologijskog događaja – jelen se priključio hvalospevima šorteru, a pre samo nekoliko meseci ga je trpao u isti koš sa henkokom i terao u penziju 🙂

    cheers!

  3. Shorterov koncept može slobodno da nađe mesto na Ring-Ringu. problem je samo što se čovek zove Wayne Shorter, pa bi morao da nastupa u REX-u pod lažnim imenom i s perikom.

  4. … samo malo pojasnjenje koje nije kod tebe implicirano, "jelen" je pre nekoliko meseci penzionisao kasnog, matorog sortera a ti si ga i tada branio, i to s pravom….

    priznajem, dok je rani sorter jedan od saxofonista koji je najvise uticao na moje (i na svacije, verovatno)osnovno shvatanje i razumevanje dzeza, i on sa tom fazom pre w.r. je jedan od mojih heroja, sa druge strane, kasnog sortera, posle w.r. sam vrlo malo zakacio… tako da sam ga tada mozda pomalo bahato i radi sto uverljivijeg retorickog zahvata (kao, svi matorci su pukli, sklonite se za "klince")vodjen m. shippom, trpao u isti kos sa herbom….

    but,
    svirka u s.centru je pokazala kolika je samo razlika izmedju (ljudi poput)sortera i herba, i koliko ta teza da su svi titani za staro gvozdje nekada uzasno pogresna i smesna…
    (stim, da to ne znaci da neki zaista nisu pukli (kao recimo pomenuti herb koji je poceo da se kurva odavno ili zdravstveno devastirani shep i ferou) i da ne znaju kada da se povuku)…

  5. @zlizla

    ne znam da li si maliciozan ili stagod, uglavnom, ako aludiras na koncept festivala mislim da bi djordjevic prvi bukirao sortera, kao i da bi publika odusevljeno prihvatila tu ideju (sorter pred 200-300 dusa), samo kad ne bi kostao kadu punu kesha iz perspektive malog avang. festivala….

    a, ako nisi maliciozan onda sam ispao krembil sa slagom ;)))))))))

  6. S obzirom da sam upravo aludirao na to da muzika koju je svirao Shorter sa svojim kvartetom konceptualno može da nađe mesto na festivalu tipa Ring-Ring, ispada da sam onda iz nekog razloga stvarno bio maliciozan 😉

  7. Nije mi jasno zašto uvek imamo ta neka trvenja na relaciji Nišvil-Beogradski-Ring Ring… To su festivali sa totalno različitim konceptima. I dobro je što je tako.

    I, Jelenče, prijatelju, zašto uvek u tvojim komentarima mora imati makar malo hejta? A ako si u izjavi ''prvo gazda Jezda (v. skocajic)na b92'' mislio na mene, imajući u vidu da si me par puta ranije tako oslovljavao, pojma nemam ko je ''v. skocajic''!

  8. ok ok, ako nisi onda sorry, samo bio sam ubedjen jer je taj tip na b92 bukvalno doslovce rekao identicnu stvar o bg jazz festivalu koju si ti mesec dana ranije ispalio kao komentar, pa smo te onda svi napali… jbt, ladno te citirao ;)))))

    ej, plus, stvarno nema hejta, to je zdrava forumaska ironijica ponekad, koja nikako ne bi trebalo nekoga da uvredi…;)))))

    cheers, Jezdimire

  9. Uh, koncert decenije… Malo preterano, rekla bih. Ali je Danilo Perez zaista bio odlican, valjalo bi ga cuti sa solo projektom. A u samom tekstu o njemu ni reci, pa rekoh – da dodam…
    Inace, glasam za Italijane – oni sviraju ne stedeci se i bez ikakvih kalkulacija, pravi primer – Gianluca Petrella, hvala za ovaj koncert Enrika Rave&Co.!

  10. Morao sam da te citiram jer ne znam kako se piše prezime dotičnog sa onim našim latiničnim kvačicama iznad slova.

    Ma siguran sam da se niko nije uvredio! Iz svih dosadašnjih komentara, jasno je da si veliki poznavalac i ljubitelj džeza, samo si previše kritički nastrojen (dok ja opet preterijem u opravdavanjima stvari). Pa zato ponekad svi napadaju mene a ponekad svi napadamo tebe 😀

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.