Wayne Shorter i Voja Pantić, foto iz lične arhive

TOP 15 2023: SAD

Kada sam uredniku ovog portala rekao da mi je prošlogodišnja američka produkcija bolja nego nekoliko prethodnih, odgovorio mi je vrlo predvidivo i tačno: svaka je dobra. No s obzirom da sam sticajem okolnosti ovog puta imao drastično manji uvid u evropsku scenu nego inače, američka se nekako sama otvorila, a na ovoj listi zaslužuje da se nađe bar još ovoliko zanimljivih ploča.

Prevazišao sam i dugogodišnji problem sa digitalnim izdanjima: na prvom mestu ove liste je Moranov album From the Dancehall to the Battlefield koji ne postoji u fizičkom obliku, čudesna posveta Džejmsu Risu Juropu, prvom Afroamerikancu koji je sinkopirao u Karnegi holu, kao i promovisao regtajm i rani džez na frontu Antante u Evropi. Album čine himne ranog džeza, u vatrenom izvođenju Moranovog trija sa sedmoricom opakih duvača, dekonstruisane idejama Alberta Ajlera, Džeri Alen i Polin Oliveiros.

Ne pamtim kada mi je pažnju privuklo toliko posveta i albuma sa obradama, ali sve su bile intrigantne: osim Morana, Džejms Brendon Luis je imao posvetu Mahaliji Džekson, Bred Meldau Bitlsima, a Džošua Redman Americi kao teritoriji i muzičkom nadahnuću. Tajšon Suri je na samo četiri numere, u njihovom dugom trajanju, pokazao svu suštinu istančanog džez improvizovanja, sticajem okolnosti bivajući iznenadno aktuelan, jer su dve napisali nedavno preminuli Vejn Šorter i Ahmad Džamal.

Nekoliko izuzetnih albuma izašlo je iz čuvenog njujorškog kluba Village Vanguard – izdvojio sam šarmantni i opušteni set Freda Herša i Esperance Spolding, kao i upečatljivu, ezoteričnu koncertnu nadgradnju projekta Diatom Ribbons kompozitorke i pijanistkinje Kris Dejvis, mada su i albumi Krisa Potera, Marka Tarnera i Kurt Rozenvinkla zaslužili pominjanje.

Van glavnih tokova, a u oba slučaja u ambicioznim orkuženjima većeg formata, kao i za istu kuću International Anthem, upečatljivi kontrolisani haos ponovo nudi Exploding Star Orchestra trubača Roba Mazureka, kao i neobično ostvarenje Requiem for Jazz Endžel Bet Dejvid, između klasike i džeza, predstavljajući third stream za 21. vek. Eklektičnu muziku, sa divnim individualnim digresijama svih akterki, donosi i drugi album (ženskog) sastava Fire and Water Quintet pod vođstvom pijanistkinje Majre Melford.

Sesil Mekloren Salvant sastavila je još jedan izuzetan album, pedantno istražujući legendu o ženi-zmiji-zmaju Meluzin od 12. veka do danas. Album otvara šansonaEst-ce ainsi que les hommes vivent?“ Lea Ferea na stihove Luja Aragona, koju proglašavam džez pesmom godine. Njen dugogodišnji partner pijanista Saliven Fortner objavio je pak dvostruki solo album: uz savete Freda Herša i Džejsona Morana, ovo izdanje uzbudljivo udružuje tradiciju i eksperiment, akustiku sa raznim električnim crno-belim spravama.

Dvojicu odabranih slušali smo na Beogradskom džez festivalu. Kolijer je po mišljenju inostrane kritike ostavio najbolji utisak među svim učesnicima manifestacije, a Skofild okupio najviše sveta. Kolijerov novi album je uzbudljiv miks brojnih tokova afroameričke muzike, a Skofildov dupli album divni pogled na istoriju džeza i roka u prstima iskusnog gitariste. Listu zaokružuje solo set Embrouza Ekinmuzirija: velikim umetnicima bend nije neophodan da stignu do zvezda, čak i kada to treba da izvede samo truba.

  1. Jason Moran – From the Dancehall to the Battlefield (YES Records)
  2. James Brandon Lewis Red Lily Quintet – For Mahalia, With Love (Tao Forms)
  3. Cécile McLorin Salvant – Mélusine (Nonesuch)
  4. Brad Mehldau – Your Mother Should Know (Nonesuch)
  5. Isaiah Collier – Parallel Universe (Night Dreamer)
  6. Fred Hersch & Esperanza Spalding – Alive at the Village Vanguard (Palmetto Records)
  7. Tyshawn Sorey Trio – Continuing (Pi Recordings)
  8. Myra Melford’s Fire and Water Quintet – Hear the Light Singing (RogueArt)
  9. John Scofield – Uncle John’s Band (ECM)
  10. Joshua Redman – where are we (Blue Note)
  11. Rob Mazurek Exploding Star Orchestra – Lightning Dreamers (International Anthem)
  12. Ambrose Akinmusire – Beauty is Enough (Origami Harvest)
  13. Kris Davis – Diatom Ribbons Live at the Village Vanguard (Pyroclastic Records)
  14. Sullivan Fortner – Solo Game (Artwork Records)
  15. Angel Bat Dawid – Requiem For Jazz (International Anthem)

TOP 10 2023: EVROPA

Izbor čini deset izdanja iz raznih krajeva Evrope koja su mi se dopala u prošlogodišnjoj produkciji. Redosled je abecedni, iz dva razloga: 1) najpre, čuo sam manje albuma nego obično, pa ne bi bilo fer da neke od ovih proglašavam „boljim“ u odnosu na neke koji naprosto do mene nisu ni stigli i 2) radi se o stilski vrlo različitim pristupima, delom i zbog pripadnosti umetnika raznim scenama nehomogenog evropskog prostora, što otežava adekvatno upoređivanje.

Izbor bi trebalo shvatiti i na ovaj način: raznovrsnost ambijenata koje nude ove ploče ilustruje raznoliku kreativnost u današnjem evropskom džezu. Ako bi me neki džez početnik upitao kako zvuči evropski džez danas, ovo bi mogao da bude referentan uzorak za oblikovanje početne slike, dodajući barem još niz opasnih free albuma sa skandinavske scene u produkciji članova nekadašnjeg trija The Thing, ili brojna vatrometna izdanja portugalskih džez avangardista.   

Ipak, među nabrojanim albumima je bar jedno remek-delo, dugo očekivani album francuskog Orchestre National de Jazz sa američkim alt saksofonistom Stivom Limenom, mešajući evropski put u džez, savremenu klasiku i tredgilovsku ritmičko-harmonsku ezoteriju. Zanimljiv orkestarski džez nudi i iskusni austrijski trombonista i kompozitor Kristijan Mutšpil u saradnji sa brojnim istaknutim austrijskim muzičarima mlađe garde, kao i nemačka gitaristkinja i kompozitorka Monika Rošer, između roka i modernog džeza.

Poljski alt saksofonista Maćej Obara nastavlja da izbacuje kvalitetne albume, predstavljajući jedan od kvalitetno najkonzistentnijih evropskih malih sastava današnjice. Duo FiL Lejle Marsijal i Valentina Sekaldija smo slušali i na Beogradskom džez festivalu, te album sa istim programom predstavlja i evociranje uspomena sa sjajnog koncerta. Izuzetno zadovoljstvo čini i slušanje koncertnog albuma trija Joakima Kuna iz Berlinske filharmonije posvećenog delu Kšištofa Komede, u saradnji sa gudačkim Atom String Quartetom iz Poljske.  

  • Lars Danielsson – Symphonized (ACT)
  • Leïla Martial & Valentin Ceccaldi FiL – Le Jardin Des Délices (BMC)
  • Joachim Kühn New Trio – Jazz at Berlin Philharmonic XIV – Komeda (ACT)
  • Christian Muthspiel & Orjazztra Vienna – La Melodia della Strada (col legno)
  • Maciej Obara Quartet – Frozen Silence (ECM)
  • Steve Lehman & Orchestre National de Jazz – Ex Machina (Pi Recordings)
  • Verneri Pohjola – Monkey Mind (Edition Records) 
  • Sebastian Rochford & Kit Downes – A Short Diary (ECM)
  • Monika Roscher Bigband – Witchy Activities And The Maple Death (Zenna)
  • Luís Vicente Quartet – House in the Valley (Clean Feed)  

TOP 5 2023: SRBIJA

Objavljeno je bar 17 novih izdanja, u fizičkom obliku i/ili digitalno, ali produkcija nije bila na nivou kvaliteta od prethodnih nekoliko sezona. Izdvojio bih tri albuma, koje je nemoguće upoređivati jer predstavljaju tri sveta: orkestarske muzike, fjužna i akustičnog džeza.

Nikolov-Ivanović Undektet istrajavaju u inatu da održavaju orkestar velikog formata na relaciji Beograd-Pariz-Sofija, snimivši treći album Dystopia sa upečatljivim novim numerama, bogato orkestriran i krcat nadahnutim solažama starih i novih članova kolektiva. Vasil Hadžimanov bend ima odličan novi album Keyf, osmi po redu: izdanje dokazuje sposobnost lidera da radi na duge staze, obogaćujući repertoar zanimljivim kompozicijama, kao i osvežavajući okruženje novim članovima i gostima. Kvartet Schime je, nažalost samo digitalno, objavio sjajan četvrti album Ursa Major, pretežno iz kreativne mašte Save Miletića, ali i u vrhunskom izvođenju Luke Ignjatovića kao glavnog soliste, te ritmičkog para Šainović/Milutinović.

Vredni pomena su još debitantsko ostvarenje Viktora Tumbasa, prvog muškog vokala sa albumom u istoriji u srpskog džeza (ambiciozno osmišljen sa gudačkim orkestrom Muzikon), kao i drugi album sastava Peđa Milutinović drumbooty (koji nažalost ne nudi značajan pomak u odnosu na debi ostvarenje objavljeno tokom pandemije). 

Među važnim novim inicijativama održan je konkurs The Spotlight platforme Serbia Creates, ustanovljen u cilju raznovrsne podrške najvećim srpskim muzičkim talentima u različitim žanrovima. Osim pomenutih sastava Viktora Tumbasa i Peđe Milutinovića, džez laureati prvog konkursa su još Bojan Cvetković kvartet, Power NAP Trio i Hashima. Platforma će ovim sastavima pomoći u medijskoj promociji, kao i nastupanju na festivalima, sa naglaskom na inostranstvu, čime se Srbija konačno uključuje među evropske zemlje koje stimulišu stvaralaštvo mladih u domenu džeza.

  • Nikolov-Ivanović Undectet – Dystopia (Rue Des Balkans)
  • VH Band – Keyf (Croatia Records)
  • Schime – Ursa Major (Sequoia Music)
  • Viktor Tumbas Quintet & Muzikon – Depths (Sequoia Music)
  • Peđa Milutinović Drumooty – Creality (samizdat)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.