NPM_coverNorveški trubač, kompozitor i producent Nils Petter Molvær je postavio standarde u elektronskom i elektroakustičnom džezu sada već epohalnim debijem Khmer iz 1997. godine. Nakon pomenutog izdanja, koje pored žive svirke karakteriše i obilato korišćenje elektronike, ovaj muzičar estonskog porekla je u kontinuitetu izdavao manje ili više uspešne albume, koji su nailazili na odjek kod publike najraznolikijeg interesovanja.

Kada se napravi rekapitulacija Molværovih izdanja, sa sigurnošću se može reći da je uvek bilo sjajnih i nadahnutih momenata, ali i da su poslednje godine obeležene blagom stagnacijom i kreativnim zatišjem, nekom vrstom manirizma i samorecikliranja u autorskom radu. U ovoj godini Molvær uvodi određene novine i izdaje CD u potpuno svežem ruhu, verovatno sa težnjom da napravi odlučan rez u karijeri.

Prvo što upada u oči je odsustvo dosadašnjih saradnika. Molvær se odlučio da po prvi put u sviračkom, ali i producentskom radu, pruži šansu mladom gitaristi i zvučnom eksperimentatoru Stianu Westerhusu – sećamo ga se sa Ring Ring festivala u Beogradu (2008) kao harizmatičnog vođe impro-noise benda PUMA.

Nešto stariji muzički saputnik, bubnjar i perkusionista Erland Dahlen, pekao je zanat u mnogobrojnim sastavima i projektima, što se i može osetiti na samom albumu. Njegov pristup odlikuje odmernost i nenametljivost, al po potrebi i zavidna količina energije. Uz Westerhusove hard i heavy gitare i pažljivo birane elektronske alatke, Dahlen, iako lišen pratnje basa, daje Molværovoj trubi i muzici potpuno novu dimenziju.

Favorita na prvo slušanje svakako ima, ali i skrivenih minijatura i deonica, koje postepeno isplivavaju posle nekog vremena koncentrisanog slušanja. Na albumu se smenjuju duboke i meditativne teme – A Small Realm, Blue Fandango, Prince of Calm, Bloodline, prog-rokerske – Recoil, Mercury Heart, Baboon Moon i teške, masivne, postapokaliptične, kao što je Coded ili najupečatljivija, središnja numera Sleep With The Echoes. Truba kao centralni instrument je nekada sanjalačka, romantično-melanholična, a nekada divlja, režeća i zavijajuća.

Dijapazon raspoloženja je pažljivo iznijansiran. I pored tamnih zvučnih slojeva koji dominiraju većim delom albuma, nazire se i tračak optimizma iskazan bržim i energičnim izletima muzičara.

Baboon Moon je nova etapa na razvojnom putu bendlidera i ostatka trija, i čini solidnu osnovu za buduća, nadamo se još hrabrija izdanja, koja će možda i prevazići sjajne Molværove albume iz druge polovine devedesetih. Posle ovog CD-a možemo biti samo optimisti!

 

Nils Petter Molvær – električna i akustična truba, glas, lupovi, bas sintisajzer

Stian Westerhus – električna i akustična gitara, bariton gitara, analogni sintisajzer, „hand“ perkusije, „takezither“, Studer A80, Atari MX50508, Roland RE-201, harmonijum, „prepared upright piano“, „Bedwin pianoframe“, vokal, pedale, elektronika

Erland Dahlen – bubnjevi, „log drum“, „steel drum“, metalne perkusije, harmonijum, zvona, „candybox shaker“

Susanne Sundler – vokal (9)

4 komentara na “Nils Petter Molvær – Baboon Moon (Sula)”

  1. nisam neki ljubitelj npm, mnogo me podseca njegova truba na hasela, ali ovaj novi album sudeci po klipu zvuci jako zanimljivo… mozda su westerhus i dahlen prevagnuli…

    btw, dobra recenzija pedja…

    ;)))

  2. Bio je na pravom putu i napravio par sjajnih albuma. Ovo je, cini se, na tragu npm. Optimista sam, sa punim poverenjem i zeljom da samo nastavi zapoceto. Hvala za recenziju.

  3. neam pojma, preslusao sam ga 2 puta, i nisam nesto otkinuo… deluje mi kao da se nije pomerio sa mesta gde je bio pre 10tak dina… doduse tad sam i poslusao nesto od njega poslednji put pre babuna ;)))… malo mi jednolican: tururu-tururu, sve neke baladice, chorbice, nista konkretno…boja tona uvek ista, jednolichna, gomila ukrasa u aranzmanima…

    recycle bin, here we go…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.