recenzije

7.02.2014.

Tord Gustavsen Quartet: Extended Circle (ECM/One-HiFi)

Duboke emocije, lirsko poimanje života i umetnosti, uz dozu metafizičnosti

Skandinavska džez scena oduvek je budila interesovanje publike, kako svojom originalnošću, tako i veoma kvalitetnim muzičarima. Među njima, poslednjih godina značajno mesto zauzima i Tord Gustavsen.  Na njegov novi album “Extended Circle” smo čekali dve godine. Sam Gustavsen je prisutan na džez sceni još od kraja devedesetih, što samostalno što sa svojim trijom, a od 2012. se ustalio u kvartet postavi sa saksofonistom Toreom Brunborgom, s kojim je snimio i prethodni album “The Well”, sve vreme ostajući veran izdavačkoj kući ECM records.

U odnosu na ranije radove, kada je često sebi davao oduška i na momente „zaboravljao“ na ostatak benda, na “Extended Circle” Gustavsen insistira na  zajedništvu u stvaranju dobre kompozicije, harmoničnih rifova i naglašenih gospel referenci. Već sam početak albuma sa numerom “Right there”, svojim melanholičnim sentimentom u trio modu oslikava Gustavsena kao smernog, tihog i jednostavno slušljivog muzičara.

Stiče se utisak da pijanista ima „zvezdu vodilju“ od koje ne odstupa drastično, pa tako i na ovom albumu vrlo maštovito, lirski i harmonično gradi svoj svet i uvodi nas u  ekspresivni krug. Oformljavanje kvarteta još jednom se pokazuje kao pun pogodak – ozbiljan zadatak je na Toreu Brunborgu koji nedvosmisleno sledi osnovnu lirsku liniju autora u svom sviranju. Kod njega se na moment oseća blagi uticaj Jana Garbareka, ali nikako u negativnoj konotaciji. Naposletku, to i nije novina kada su skandinavski saksofonisti u pitanju.

Uigrani Mats Eilersten na kontrabasu i  Jarle Vespestad  na bubnjevima u savršenoj međusobnoj komunikaciji stvaraju široku i punu zvučnu sliku, krećući se vrlo precizno i graciozno, a opet sve vreme u službi lirskog, religijskog koketiranja kome je Gustavsen inače sklon. Iz kompozicije u kompoziciju bendlider razrađuje svoj karakterističan izraz uvodeći nas postepeno u svoje začarane krugove; i kada na momente pomislimo da smo slušajući slobodnije izvođenje Tore Brunborga u saks vibratu negde iskočili iz konteksta, Gustavsen  nas u harmoniji sa ostatkom orkestra vraća u svoj smireni snoliki svet. Na momente introvertan, ali pitak i veoma slušljiv, vraćajući kompozicije u savršenu ravnotežu.

Premda aranžerski ne odstupa previše od ambijentalnosti na koju smo navikli slušajući ga u ranijim projektima, Gustavsen osvežava izraz dozom metafizičnosti. Uz duboke emocije i lirsko poimanja života i umetnosti, ovaj album tako dobija novu dimenziju. Gustavsen i dalje nema neku preku potrebu za dokazivanjem i insistiranjem na komercijalnom, već prosto poziva slušaoca da mu se pridruži, da uđe u njegov svet i da ga, ako je moguće, razume.

 

 

Spisak numera: Right there; Eg Veit I Himmerik Ei Borg; Entrance; The Gift; Staying There; Silent Spaces; Entrance, var; Devotion; The Embrace; Bass Transition; Glow; The Prodigal Song.

Muzičari : Tore Brunborg – tenor saksofon; Tord Gustavsen – klavir; Mats Eilertsen – kontrabas; Jarle Vespestad – bubnjevi.

 

Tagovi: , , , , , , , ,



Оставите одговор

*


*