21127_DGM_2_Jan Bang_digi.ps, page 1 @ Normalize ( þÿ Iako je dugi niz godina prisutno na savremenoj norveškoj džez sceni, ime Jana Banga nije toliko poznato među ljubiteljima modernog zvuka. Pomalo paradoksalno, posebno ako se uzme u obzir njegovo učešće na velikom broju nastupa i recentnim izdanjima severnjačkih vizionara. Produkcija, postprodukcija, elektronski efekti, dizajn zvuka, field recordings, semplovi, miks, programiranje, perkusije, sfera su delovanja ovog elektronskog maga, bez koga se teško može zamisliti album ili živi nastup Nilsa Pettera Molvaera, Sidsel Endressen, Arvea Henriksena i ostalih manje ili više znanih predstavnika norveške eksperimentalne džez struje. Uz dugogodišnjeg prijatelja i saradnika Erika Honoréa osnivač je i umetnički direktor Punkt festivala u rodnom Kristiansandu, koji iz godine u godinu dobija na značaju zahvaljujući jedinstvenom konceptu i kvalitetnim nastupima mahom evropskih muzičara.

Dugo prisutan u takvoj kreativnoj sredini, bez predrasuda prema džezu koji živi u simbiozi sa savremenim elektronskim zvukom, Jan Bang konačno izlazi iz senke i predstavlja album neobičnog naziva …And Poppies From Kandahar, izdatog za etiketu Samadhisound u vlasništvu čuvenog Davida Sylvaina.

Ovoga puta uloge su promenjene. Sada je on taj koji “zove u pomoć” čitavu plejadu vrsnih muzičara i zvučnih manipulatora. Sa dugačkog spiska onih čiji su segmenti ovde prisutni ne bi bilo zgoreg pomenuti makar najpoznatije: vokalistkinja Sidsel Endressen, gitarista Eivind Aarset, kontrabasista Lars Danielsson, i čak tri generacije trubača legendarni Jon Hassell, neizostavni Nils Petter Molvær, i najmlađi ali ništa manje bitni Arve Henriksen.

Iako se na prvi pogled ne bi reklo, … And Poppies From Kandahar je izrazito kompaktno i zaokruženo izdanje na kome dominira hibridni ambijentalni elektroakustični zvuk nastao kao rezultat raznolikih interesovanja i uticaja. To svakako jeste veliki plus i ide u prilog Bangu koji je, zahvaljujući umetnosti semplinga dovedenog do perfekcije, uspeo majstorski da objedini isečke studijskih snimaka, sešna i koncertnih nastupa nastalih u različitim muzičkim kombinacijama i vremenskim periodima, sa ili bez njegovog učešća.

Granicu između odsviranih i sintetičkih delića slagalice je veoma teško odrediti. Elektronski ritmovi, perkusije, duboki ambijentalni pasaži, vilinski vokali, semplovani zvuci okruženja oličeni u jedva čujnim šumovima, duvači koji u tipičnom norveškom melanholičnom ključu prizivaju “zubato” sunce dalekog severa, stopljeni su u jedno i skupa stvaraju neobičan ugođaj. Vizuelne predstave prelepih prirodnih pejzaža oslikani notama i precizno raspoređenim “konkretnim zvucima” su neminovne. Većina numera odiše ledenom atmosferom nepreglednih prostranstava Bangove domovine. Izuzetak je singl Passport Control sa blagim istočnjačkim šmekom, asocirajući možda i na Kandahar iz naslova albuma.

Ova opijajuća lirična muzika nalazi se na tromeđi onoga što nude izdavačke kuće Rune Grammofon, Buge Wesselltoftov Jazzland i naveliko poznati ECM, dok sam pristup najvise asocira na rane radove sa Ninja Tune etikete. Mala zamerka koja se može uputiti jeste povremeno prepoznavanje manira muzičara sa kojima je Bang sarađivao u prošlosti, što je normalno pošto su mnogi od njih i ovde prisutni u manjoj ili većoj meri. Ipak, pred obiljem prijatnih zvučnih vibracija, “otvorenim slušanjem” bez sitničarenja, eventualne mane prosto isparavaju.

Iako se za aktuelni CD ne može reći da predstavlja vrhunski domet elektrodžez produkcije i nešto što do sada nismo čuli, čini se kao prijatno iznenađenje kada je Jan Bang u pitanju, s obzirom da je to praktično njegov debi. Nadamo se da se na ovom albumu neće zaustaviti i da će nas u budućnosti častiti muzikom nešto snažnijeg autorskog identiteta.

 

 

Jan Bang – semplovi, programiranje, diktafon, perkusije, sintisajzer, terenski snimci, pljeskovi; Lars Danielsson – kontrabas (2); Sidsel Endresen – vokal (3); Peter Freeman – bas i elektronika (11); Jon Hassell – truba(11); Arve Henriksen – truba (9); Erik Honoré – sintisajzer, terenski snimci i programiranje (7, 11); Nils Petter Molvær –truba (7); Eivind Aarset – gitara (4, 5).

Semplovi: Lykke B. Bang: glas i flaše (2); Sidsel Endresen – glas (11); Jon Hassell – truba (4, 10); Arve Henriksen – truba(2, 4), sintisajzer (4, 10), glas (2); Kammerflimmer Kollektief – lupovi (4); Jon S. Lunde – egzaltirani fan (1, 5); Muta – perkusije (1); Pål „Strangefruit“ Nyhus – gramofoni (6); Rolf-Erik Nystrom – saksofon (5); Vytas Sondeckis – dirigovanje Liepaja Simfonijskim Orkestrom (6); Agi Szalóki –glas (4, 10); Peter Tornquist – orkestar (1, 2); Eivind Aarset – gitara (3, 6).

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.