recenzije

17.11.2010.

Dave Douglas & Keystone – Spark of Being: Soundtrack/Expand/Burst (Greenleaf)

Dave Douglas je ponovo okupio svoj električni bend i zajedno su snimili muziku za film "Spark of Being", koja se proteže na čak tri diska

Dave D - Spark of Being Nema sumnje da je sve one koji su uživali u Douglasovim električnim albumima Keystone (2005) i Moonshine (2007) obradovala vest da se ista ekipa okuplja oko snimanja novog izdanja. Iako se u međuvremenu ispostavilo da nije reč o albumu već o saundtreku na tri diska, to nije umanjivalo ushićenje svih onih koji su se uželeli kvalitetnog elektro-džeza. Ipak, ispostaviće se da je takvo ambiciozno izdanje mač sa dve oštrice.

Ove godine se navršava tačno 100 godina od prvog filma o Frankenštajnu za koji je scenario napisala Mary Shelley. U čast tom jubileju, reditelj Bill Morrison je snimio dokumentarac Spark of Being u kome koristi savremene umetničke multimedijalne metode (veliki deo njegovog filma čini kolaž fotografija iz originala, plus apstraktne slike koje asociraju na njega, sa sve naracijom preko toga) ne bi li to antologijsko delo približio mlađim generacijama.

Umesto da muziku za Morrisonov film napiše neki muzičar koji koketira sa gotikom (Marilyn Manson možda?), izbor je pao na jednog od vodećih džez trubača, Davea Douglasa. Nažalost, ostaćete uskraćeni za informaciju kako Douglasova muzika funkcioniše u filmu s obzirom da još nisam imao priliku da ga pogledam, no nadam se da će to donekle biti nadomešćeno prikazom same muzike.

Kao što rekoh, reč je o trostrukom CD izdanju koje je objavila Douglasova etiketa Greenleaf – teško da bi se neka veća diskografska kuća uopšte zanimala za ovako glomazan projekat. Mada, svaki od ovih diskova se može kupiti posebno, a svi zajedno koštaju oko tridesetak dolara, što i za naše diskofile nije prevelika cena, a kamoli za one iz ekonomski normalnijih zemalja.

Prvi disk se zove Soundtrack, i kako mu ime kaže predstavlja muzičku podlogu filma Spark of Being, drugi je Expand i na njemu čujemo uglavnom iste teme kao sa prvog diska, s tim da ovde više liče na muziku sa regularnog Douglasovog džez albuma, dok je treći CD pod nazivom Burst skup nekoliko kompozicija koje nisu ušle u film, plus teme iz filma u drugim verzijama. S obzirom da se par kompozicija nalazi na sva tri diska (Travelogue ili Creature), u početku mi je trebalo malo vremena da dokučim po kom osnovu je Douglas podelio ovu muziku na tri dela, i da budem iskren, ni do danas nisam baš siguran u tačan odgovor.

 

 

Trilogiju otvara numera Creatures, koja je svakako jedna od nosećih tema saundtreka, a verovatno i Morrisonovog filma. Započinje zvucima DJ Olivea (šuštanje i zvuk vetra) koji jasno asociraju na jezovitu Frankeštajn atmosferu, da bismo onda gotovo istovremeno čuli saksofon Marcusa Stricklanda i Douglasovu trubu kako začas tu mračnu atmosferu pretvaraju u prepoznatljiv zvuk benda. Kada im se Adam Benjamin priključi na električnom klaviru, potpuno je očigledno da je reč o muzičarima koji su zajedno svirali na albumu Keystone.

U naslovnoj temi filma ponovo je glavni DJ Olive sa svojim elektro efektima, dok u središnjem delu pesme čujemo ostatak benda u baladerskom izdanju. Travelogue je mešavina d’n’b ritma, fjužn klavijatura i nervozne Douglasove trube, dok Tree Ring Circus poseduje gotovo fank ugođaj. Bitovi DJ Oliva u Split Peronality je čine gotovo tehno-džez numerom, koja u mešavini sa duvačima i fender rhodes klavijaturama crpe očigledne uticaje iz Milesovog električnog perioda.

Drugi disk Expand sadrži sedam pesama, gotovo duplo manje nego prvi (na kom ih je 13), ali sve potiču sa prvog samo što su ovde odsvirane u malo tradicionalnijem džez maniru. Razlika u odnosu na Soundtrack je u odsustvu atmosferičnih uvoda, kao i nešto manje elektroniziranim zvucima. Iako je i dalje tu Benjaminov električni klavir, čini se da je nešto manji angažman DJ Olivea rezultirao da Expand više podseća na akustični album, iako to nije. Što se trećeg diska tiče, on počinje sa predivnom baladom Leaving London, preko koje stižemo do elektro-hard-bap teme Vitalism, da bi trilogija bila završena kako je i počela, pesmom Creature Theme u trećoj verziji.

Nema sumnje da se na Spark of Being nalazi nekoliko nezaboravnih Douglasovih kompozicija, pre svega mislim na Creature, Spark of Being, Split Peronality i Leaving London, ali je činjenica da ovo sve traje predugo čak i za fanove Keystone postave (sva tri diska zajedno traju preko dva i po sata). Imam utisak da bi jedan, eventualno dva diska bila sasvim dovoljna, te da bi time potpuno bila izbegnuta konfuzija “gde se koja pesma nalazi i zašto baš tu”. S druge strane, Dave Douglas ne svira sa svojom električnom grupom tako često, tako da je samo njihovo okupljane svojevrstan događaj. Nadam se da im je Spark of Being ipak bio samo neka vrsta vežbe za regularan, jednočasovni solo album koji ćemo čuti u narednih par godina.

 

Dave Douglas – truba, laptop

Marcus Strickland – tenor saksofon

Adam Benjamin – fender rhodes električni klavir

Brad Jones – bas

Gene Lake – bubnjevi

DJ Olive – elektronika



Оставите одговор

*


*

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.